سکونتگاه باستانی آرکائیم

اینجا اینجا دانلود 98 | دانلود رايگان

سکونتگاه باستانی آرکائیم

1010 بار

سکونتگاه باستانی آرکائیم



سکونتگاه باستانی "آرکائیم" که در جنوب استان چیلیابینسک روسیه واقع شده است، سالهاست که به یکی از اسرارآمیزترین مناطق جهان برای زمین شناسان و باستان شناسان تبدیل شده است. به گفته ی دانشمندان، عمر این بنای تاریخی نزدیک به 4800 سال برآورد شده است.

سکونتگاه باستانی "آرکائیم" که در جنوب استان چیلیابینسک روسیه واقع شده است، سالهاست که به یکی از اسرارآمیزترین مناطق جهان برای زمین شناسان و باستان شناسان تبدیل شده است. به گفته ی دانشمندان، عمر این بنای تاریخی نزدیک به 4800 سال برآورد شده است. یکی از ضرب المثل های مصری می گوید که <همه از زمان می ترسند و زمان از اهرام مصر>. اگر بخواهیم از این زاویه به قضیه نگاه کنیم می توانیم نتیجه بگیریم که اهرام مصر باید از آرکائیم ترس داشته باشد. چرا که آرکائیم چند قرنی از اهرام مصر پیرتر است.
این منطقه ی باستای 3 بار و در زمان های متفاوت بررسی شده است. اولین بار در سال 1957 میلادی، دایره های عجیبی بر روی تپه ای که آرکائیم واقع شده است، توجه گروهی از نقشه برداران نظامی را به خود جلب کرد ولی آنها نتوانستند راز پنهان این منطقه ی باستانی را کشف کنند. دومین بار، در سال 1957 میلادی گروهای از خلبانان به منظور تهیه نقشه ی هوایی از منطقه با آرکائیم آشنا شدند. ولی آنها فکر کردند که حتما این یک منطقه ی محرمانه ی نظامی است و از صحبت درباره ی آن امتناع کردند. و در نهایت در سال 1987 میلادی، گروهی از باستان شناسان جوان موفق شدند ماهیت واقعی این منطقه ی مسکونی شگفت انگیز را به جهانیان نشان دهند.
آرکائیم در دشت های وسیع و دور از تمدن امروزی قرار دارد. این سکونت گاه به شکل دایره طراحی شده و دو دیواره ی دایره ای بلند چوبی، آن را غیر قابل تسخیر کرده بود. دیواره ی اول از 35 خانه ی بزرگ محافظت می نمود و دیواره ی دوم نیز همچون پناهگاه ، 25 خانه ی دیگر را تحت پوشش قرار می داد. دانشمندان بر این عقیده اند که در این شهرک نزدیک به 1500 الی 2000 نفر سکونت داشته اند.
سکونت گاه آرکائیم بر اساس یک برنامه ی از پیش تعیین شده طراحی و ساخته شده بود که از لحاظ معماری، تفاوت بارزی با ساختمان های نا منظم ساخته شده در دوران "عصر برنزی" دارد. در دومین هزاره ی قبل از میلاد مسیح، مردم توجه خاصی به زیبایی و متقارن بودن ساختمان های خود نداشتند. ولی در منطقه ی آرکائیم، تمامی خانه ها متقارن بنا شده و از طریق خیابان به یکدیگر راه داشته اند. همچنین فضای شهر نیز کاملا معقولانه و منطقی و بر اساس نظم خاصی پر شده بود.
محققان به غیر از بناهای مسکونی، موفق به کشف اجزای خاکی و فلزی مربوط به کوره و تنور و همچنین محلی برای نگهداری از دام و طیور شده اند. ولی آنچه که بیشتر از همه چیز دانشمندان را متحیر ساخته است، سیستم آبیاری و آبرسانی به خندق حفر شده در اطراف این سکونت گاه بود. این را می توان نخستین سامانه ی باستانی فاضلاب جهان به شمار آورد. مدل مشابه این سیستم آبیاری و فاضلاب در شهر باستانی "موهن جودارو" درایالت سند پاکستان نیز دیده شده است.
فرضیه ی دیگری نیز می گوید که ممکن است آرکائیم نیز همچون مکان مقدس "استون هنج" واقع در بریتانیا، جنبه ی مذهبی و مقدس داشته است.

آیا می توان دقت و جهت ساخت نجومی آرکائیم را توجیه کرد؟
ممکن است که آرکائیم یک رصدخانه و مرکز نجوم باستانی بوده است. بر اساس یکی از نظریه های موجود در رابطه با این منطقه ی مسکونی، حتی دو دیوار گرد این شهرک نیز بدون دلیل بدین صورت بنا نشده اند. دیوار خارجی به خورشید و دیوار درونی به ماه اختصاص داده شده بودند. به نظر می رسد که منظور از این کار، تجسم بهشت بر روی زمین بوده است.
منطقه ی آرکائیم نه تنها ارزش باستانی و تاریخی داشته بلکه یکی از اسرارآمیزترین مناطق روسیه نیز به شمار می آید. در این منطقه گزارش های بسیاری در رابطه با مشاهده ی اجسام ناشناس پرنده شنیده می شود. گفته می شود که گل و لای رودخانه ی "بالشایا کاراگانکا" در اطراف این منطقه خاصیت درمان بیماری های پوستی دارد و آب این رودخانه نیز شفابخش است. مردمان بسیاری از سراسر روسیه برای نوشیدن آب این رودخانه به اینجا می آیند. مسافرانی که به این مکان سفر می کنند عقیده دارند که همه چیز به خاطر قدرت انرژی بالای منطقه ی آرکائیم است.

ساکنان این منطقه چه کسانی بوده اند؟
جستجو برای یافتن پاسخ به این سوال همچنان ادامه ادامه دارد. هیچ کتیبه ای به جای نمانده است. ولی محققان و باستان شناسان با تلاش و کاوش در این منطقه، در 20 ساله ی اخیر موفق به کشف بقایایی به جا مانده از ده ها سکونتگاه باستانی دیگر نیز شده اند. این سکونتگاه ها در عصر باستانی یکسان و در فواصلی نسبتا کوتاه (در محدوده ی 350 کیلومتری) نسبت به آرکائیم قرار داشته اند. ممکن این که آرکائیم مرکز علم و دانش تمدنی کشف نشده بوده است. باستان شناسان تاکید دارند که منطقه ی آرکائیم به دلایلی سوزانده و رها شده است. چه کسی می توانست شهر را آتش بزند؟ به نظر نمی رسد که این کار دشمنان بوده است. کاوشگران اثری از درگیری در این منطقه یافت نکرده و اسکلت های دفن شده ی ناچیزی را کشف کرده اند. درهرصورت ساکنان شهر، آرکائیم را رها کرده و منطقه را ترک کردند. ولی به کجا؟ نظریه های بسیاری در رابطه با این که آنها کجا می توانند رفته باشند وجود دارد. نظریه ای موجود است که به نظر می رسد ساکنان آرکائیم و مناطق اطراف، همان اقوام آریایی هستند که 2000 سال پیش از میلاد مسیح به سرزمین های هند و ایران مهاجرت نموده اند. گواه و اثبات تئوری "آرکائیم آریایی" در مجموعه اشعار و سرودهای مذهبی کهن هندی "ریگ ودا" دیده می شود.




مطالب مرتبط

ارسال نظر براي اين مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







نمایش کلیه نظرات

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');